Protein är ett mycket viktigt näringsämne. Det hjälper bland annat till med att stärka och reparera våra muskler. Tränar du ofta och länge under veckorna, eller skulle du bara behöva få i dig mer protein ändå? Då ska du följa tipsen här nedan. I denna artikel får du ett par smarta tips på hur du själv skulle kunna öka ditt proteinintag.

Tillskott som proteinpulver

Ett snabbt och enkelt att få i sig protein på är med hjälp av tillskott som till exempel proteinpulver. Proteinpulver kan antingen blandas ut med vatten eller mjölk och sedan drickas som en typ av dryck. Proteinpulver skulle även kunna användas i till exempel efterrätter eller i annan matlagning för att öka proteinintaget ytterligare.

Om du vill slippa onödiga kalorier och bara vill åt extra protein, ska du se till att köpa ett proteinpulver utan socker. Du kan läsa mer om ett par olika proteinpulver utan socker på Easis.se.

Kött och andra animaliska produkter

Om du inte följer någon speciell typ av kost, kommer det mesta av ditt protein sannolikt från animaliska produkter som till exempel kött, ägg eller mjölkprodukter. Nötkött, tonfisk och kyckling är de tre typer av kött som innehåller mest protein. Ägg innehåller inte lika mycket protein som till exempel kyckling, men det innehåller mycket annat nyttigt. Det kan alltså vara en bra idé att variera sina proteinkällor då och då, för att vara säker på att man får i sig precis allt som kroppen behöver.

Vissa mjölkprodukter som till exempel kvarg innehåller extra mycket protein. Dessa kan alltså med fördel ätas som en extra proteinrik frukost eller ett mellanmål.

Om du inte får i dig tillräckligt med protein från kött eller andra animaliska produkter, kan du alltid lägga till lite proteinpulver i din kost. Välj gärna ett proteinpulver utan socker, så slipper du onödiga kalorier.

Vegetariska alternativ

Om du inte vill äta kött, fisk eller ägg, finns det många bra vegetariska proteinkällor som du skulle kunna använda dig av i stället. Några exempel på vegetariska livsmedel med högt proteininnehåll är bönor, linser och nötter. Det vegetariska livsmedlet med allra högst proteininnehåll är soja. Soja innehåller över 30g protein per 100g, vilket kan jämföras med till exempel kycklingens och nötköttets 22g. Det är alltså fullt möjligt att få i sig tillräckligt med protein med hjälp av vegetariska produkter.

Om du är en vegetarian som äter mjölkprodukter, skulle du kunna använda dig av proteinpulver utan socker. Många proteinpulver är nämligen baserade på vassleprotein som utvinns ur mjölk. Om du ändå känner att du inte får i dig tillräckligt med protein genom linser, bönor eller andra vegetariska alternativ, skulle du alltså kunna komplettera med ett proteinpulver utan socker.

Variera gärna

Det kan vara bra att variera sina proteinkällor. Genom att variera din kost mer kommer du inte bara att få i dig mer protein, utan även andra viktiga näringsämnen. Så försök att äta så varierat som du bara kan. Det är bäst för din kropp. Om du äter mycket kyckling och bönor ena dagen, kan du äta lite proteinpulver och ägg nästa dag. Välj de livsmedel som funkar för dig och varva dem med varandra.

Så får du i dig extra protein